Työntekijän halukkuus käyttää motivoivaa haastattelua ja suhde vuorovaikutustyyliin ja persoonallisuuden piirteisiin
Counselling Psychology Quarterly 24 (2011): 3, 171–180
Tutkimuksessa tarkastellaan työntekijöiden asennetta asiakkaan suoraa ohjaamista kohtaan ja sen yhteyttä heidän vuorovaikutustyyliinsä.
Tutkimuksen tavoite
Työntekijän liiallinen taipumus ohjata asiakasta muutoksen on motivoivan haastattelun vastaista. Tutkimuksessa tarkasteltiin työntekijöiden asennetta asiakkaan suoraa ohjaamista kohtaan ja sen yhteyttä heidän vuorovaikutustyyliinsä tai persoonallisuuden piirteisiinsä.
Tutkimuksen toteutus
Tutkimukseen osallistui 162 suomalaista päihdehoidon työntekijää. Heidän vuorovaikutustyyliään mitattiin vinjetti -tehtävillä, jotka ja persoonallisuuden piirteitä mitattiin viiden keskeisimmän persoonallisuus tekijän malliin pohjautuvalla testillä.
Keskeiset tulokset
Työntekijän asenne liiallista ohjaamista kohtaan oli yhteydessä heidän vuorovaikutustyyliinsä: mitä tärkeämpänä työntekijä piti sen välttämistä, sitä parempi hänen vuorovaikutustyylinsä oli. Yhteyttä työntekijän persoonallisuuspiirteen ja liiallisen ohjaamisen välillä ei voitu osoittaa. Vuorovaikutustyylin ja persoonallisuuspiirteen välillä oli vain heikko yhteys.
Johtopäätökset
Ne päihdetyöntekijät, jotka suhtautuivat kriittisesti liialliseen ohjaamiseen, olivat vuorovaikutustaidoissaan taitavampia, kuin muut tutkimukseen osallistuneet työntekijät.
Lisää uusi kommentti