Lähipalveluista sähköisiin etäpalveluihin. Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen työntekijöiden kokemuksia koronapoikkeustilan aikana
Kasvokkaisten palvelujen korvaaminen sähköisillä tukimuodoilla on vaikeaa erityisesti haavoittuvimmassa asemassa oleville asiakkaille.
Tietopuu: Katsauksia ja näkökulmia 3/2020: 1-11.
Työntekijöiden haastatteluissa korostuivat matalan kynnyksen palvelujen merkitys asiakkaille, jalkautuvan työn suuri merkitys palvelujärjestelmän muutoksissa sekä asiakkaiden digitaaliseen osattomuuteen liittyvät vaikeudet. Palvelujen kehittämisessä tulee huomioida asiakkaiden erityistarpeet, palvelujen jatkuvuus sekä lähipalvelujen välttämättömyys asiakaskunnan perustarpeiden tyydyttämisessä.
Avain-/asiasanat: koronapoikkeustila, lähipalvelut, etäpalvelut, digitaalinen osattomuus, päihde- ja mielenterveysjärjestöjen työntekijät