Digipalvelut eivät tavoita päihdehoidon asiakaskuntaa
Digitaalisuuden edistäminen tarjoaa mahdollisuuksia, mutta sen tekeminen ainoastaan hyvinvoivien ihmisten ehdoilla voi lisätä syrjäytymistä.
Pitkänen, T. & Tourunen, J. (2017) Digipalvelut eivät tavoita päihdehoidon asiakaskuntaa. Tiimi 3/2017, s. 22-23.
A-klinikkasäätiön palvelutoiminnassa on toteutettu asiakastyytyväisyyskyselyä useana vuonna. Vuonna 2017 selvitettiin lisäkysymyksillä kokemuksia koskien digitaalisten palveluiden käyttöä, tulojen riittävyyttä sekä koettua hyvinvointia. Vuodesta 2015 lähtien jokaisella mittauskerralla keskimääräinen tyytyväisyys palveluihin oli 4,1 (asteikolla 1-5).
Kyselyn tulosten perusteella digitaalisten väylien kautta päihde- tai mielenterveyskysymyksiin apua oli hakenut alle puolet vastaajista. Merkittävälle osalle vastaajista digitaaliset palvelut eivät kuuluneet säännöllisesti arkeen. Huomionarvoista oli, että myös nuorten vastaajien keskuudessa oli henkilöitä, jotka eivät käyttäneet digipalveluita kuin enimmillään satunnaisesti.
Kyselyn tulosten perusteella erityistä huomiota olisi kiinnitettävä niihin, jotka eivät käytä digipalveluita. Toimintojen siirtyminen internettiin voi syrjäyttää osan palveluiden käyttäjistä.