Kokemusasiantuntija- ja vertaistoiminnan muotoja päihdealan järjestössä
Julkaistu 23.12.2021. Päivitetty 24.2.2022.
Kokemusasiantuntija- ja vertaistoiminnan muodot jakautuvat neljään toiminnan osa-alueeseen: palveluiden kehittämiseen, koulutukseen, asiakastyöhön sekä kokemustietoon. Kokemustiedolla on tärkeä rooli toimintojen keskiössä ja se luo perustan muille toiminnoille.
Alla oleva mallinnus perustuu A-klinikkasäätiön hankkeissa ja toiminnoissa tapahtuvaan kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan.
Toiminnan osa-alueet:
Kokemustieto
- Kokemusasiantuntijoilta, vertaisilta, palvelun käyttäjiltä, palveluita tarvitsevilta sekä kansalaisilta saatu tieto
- Kokemustiedon lähteet: chatit, neuvontapalvelut, keskustelupalstat, työryhmät, asiakaspalautteet, tarvekyselyt, kehittämistyöryhmät, tapahtumat, seminaarit ja webinaarit
Asiakastyö
- Trio-malli (kokemusasiantuntija, ammattilainen ja asiakas)
- Työparityöskentely (vertainen tai kokemusasiantuntija ja ammattilainen)
- Kokemusasiantuntijan tapaamiset
- Vertaisryhmien ohjaaminen
- Vertaisena toimiminen
- Neuvontapalvelun vastaajana toimiminen
Koulutus
- Kokemus- ja vertaistoiminnan mallien ja hyvien käytäntöjen välittäminen
- Kokemus- ja vertaistiedon välittäminen työn tueksi
- Ammatillisen tiedon ja tutkimustiedon rikastaminen kokemustiedolla
Kehittäminen
- Kokemustieto kehittämisen välineenä: kerätyt palautteet, tarvekyselyt sekä eri lähteistä (chat, neuvontapalvelu, keskustelupalstat) nousevat asiakkaiden tarpeet asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisen tukena
- Yhdessä kehittäminen: vuorovaikutuksellinen kohtaava kehittäminen yhdessä kokemusasiantuntijan tai vertaisen kanssa mm. toimintamallien testaaminen/palautteenanto, kehittämistyöpajat ja työryhmät
Lähde: Mallinnus pohjautuu A-klinikkasäätiön hankkeissa ja toiminnoissa tehtävään kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan.
Pääteema:
Julkaisutyyppi: