Olet täälläEtusivu Pia Alarto: Kokemusasiantuntijuuden määrittely tärkeää ja ajankohtaista

Pia Alarto: Kokemusasiantuntijuuden määrittely tärkeää ja ajankohtaista

Minä kuulin termin kokemusasiantuntija ensimmäisen kerran syksyllä 2011. Aloitin silloin Mielen avain -hankkeen järjestämän kokemusasiantuntijakoulutuksen josta valmistuin kesällä 2012. Tuolloin kokemusasiantuntijuus oli monille uusi termi, vaikka paikoittain oli koulutettu kokemusasiantuntijoita jo pitkään (esimerkiksi Tampereella Muotialan asuin- ja toimintakeskus). Tänä päivänä kokemusasiantuntijatermiä käytetään melko yleisesti myös sotealan ulkopuolella. Mutta mitä tällä termillä oikein tarkoitetaan?

Osa tuntuu ajattelevan, että kokemusasiantuntija voi olla kuka tahansa, sillä meillä kaikilla on kokemuksia ja olemme oman kokemuksemme asiantuntijoita. Toiset ajattelevat, että termiin sisältyy enemmän, sillä kokemus yksin ei kuitenkaan tee meistä asiantuntijoita. On kuitenkin tärkeää pohtia hieman, mitä termi tarkoittaa, sillä sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi 8.2.2018 uutisen, jonka mukaan mielenterveys- ja päihdepalveluja uudistetaan kokemusasiantuntijoiden avulla. Uutisen mukaan valmisteilla on laki, jossa kerrotaan, että kokemusasiantuntijoita on oltava ja toimintaa pitää kehittää.

Kun kokemusasiantuntijuus kirjataan lakiin ja kokemusasiantuntijat ovat mukana kehittämässä mielenterveys- ja päihdepalveluja, luulisi olevan ilmiselvää, että pitää ensin tietää, mikä on kokemusasiantuntija ja että kokemusasiantuntijoita koulutetaan tehtäviinsä. Näin ei kuitenkaan vielä ole. On toki olemassa KoKoA – koulutetut kokemusasiantuntijat ry, jonka säännöissä määritellään, että yhdistyksen tarkoituksena on toimia kokemusasiantuntijuuden ja kokemustiedon edistäjänä ja edunvalvojana koko Suomessa.  KoKoA ry on myös päivittänyt alun perin Mielen avain -hankkeen tekemät kokemusasiantuntijakoulutuksen suositukset. KoKoA ry ei kuitenkaan omista termiä kokemusasiantuntijuus eikä päätä koulutuksista. Koulutuksia järjestää moni eri toimija kuten sairaanhoitopiirit, kansalaisopistot, oppilaitokset ja järjestöt. Koulutuksien sisältö voi vaihdella kovasti ja kesto voi olla muutamasta päivästä useaan kuukauteen.

KoKoA ry hyväksyy jäsenikseen yhdistyksen hallituksen hyväksymän kokemuskoulutuksen läpikäyneet tai muulla tavalla kokemusasiantuntijana toimimiseen tarvittavan osaamisen hankkineet kokemusasiantuntijat. En väitä, että ainut oikea kokemusasiantuntija on KoKoA ry:n hyväksymä, mutta jonkinasteinen koulutus tai käytännön kokemus kokemusasiantuntijan tehtävien parista olisi hyvä pohja.

Mitä koulutus sitten takaa? Koulutussuosituksissa KoKoA:n entinen puheenjohtaja Marjo Kurki toteaa, että koulutuksessa on osoittautunut tärkeäksi prosessimaisuus sekä oma henkilökohtainen ja ryhmän sisäinen työstö, jotka mahdollistavat kasvun kokemusasiantuntijuuteen. Koulutus on siis kasvuprosessi. Omasta kokemuksesta kasvaa jotain laajempaa. KoKoA:n nykyinen puheenjohtaja Mikael Söderström kuvaa prosessia näin: ”Itselleni tärkein oppi kokemusasiantuntijaksi kasvamisen tiellä on ollut minäminä -minun kokemukseni -ajattelusta siirtyminen me kaikki -ajatteluun. Egosta yhteiseen.”

Koulutuksessa keskiössä on oman tarinan työstö, sillä se on jokaisen kokemusasiantuntijan perusta. Oma, usein kipeä, kokemus pitää työstää tarinaksi. Tarinan työstäminen on usein terapeuttinen kokemus, vaikka koulutus ei ole terapiaa. Lisäksi muiden ryhmäläisten tarinat ja kokemukset ovat tärkeä osa kokemusasiantuntijaksi kasvamisessa. Koulutus sisältää myös laajan tieto-osion, jossa saadaan tietoa mm. sairauksista ja riippuvuuksista, hoidosta, palvelujärjestelmästä ja työskentelystä yhteistyössä ammattilaisten kanssa.

Minun mielestä kokemusasiantuntijuus-termin tulisi sisältää oman kokemuksen lisäksi myös koulutuksen, joka on tarpeeksi pitkä ja laaja, jotta sen aikana ehtisi prosessoida kokemustaan ja kasvaa kokemusasiantuntijaksi, minusta meihin. Kokemusasiantuntijan tulee nähdä laajemmin kuin pelkästään oman tarinansa ja oman tilanteensa. Toki tämä riippuu siitä, missä tehtävässä kokemusasiantuntija toimii. Pelkkää omaa tarinaansa kertova keskittyy tietysti omaan kokemukseensa eikä tässä välttämättä tarvitse laajempaa ymmärrystä. Kuitenkin tässäkin tapauksessa pitäisi olla riittävän suuri etäisyys kokemaansa.

Kokemusasiantuntija voi toimia monessa eri tehtävässä ja siksikin on hyvä olla laaja koulutus, jossa valmistautuu erilaisiin toimeksiantoihin tai rooleihin. Yksittäinen kokemusasiantuntija poimii sitten sopivimmat palaset koulutuksesta ja toimii itselleen parhaiten sopivissa tehtävissä.

Parhaimmillaan kokemusasiantuntija antaa lisäarvoa palveluille ja parantaa näin ollen vaikeassa tilanteessa olevien ihmisten auttamisketjua. Kokemusasiantuntijan tarjoama vertaistuki on erittäin arvokasta. Kun itse aikoinaan sairastuin työuupumukseen ja masennukseen olisin kaivannut rinnalleni kulkemaan kokemusasiantuntijan, joka olisi osannut selittää minulle, mitä käyn läpi ja olisi antanut minulle toivoa, että tästä voi parantua.

Pia Alarto 
kokemusasiantuntija, projektisuunnittelija KokeNet – mieli mukaan -hanke

Blogiarkisto »

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Tästä pääset tutustumaan Tietopuun tietosuojaan